Loes2012.reismee.nl

Shanghai em Hong Kong

We zijn na het laatste berichtje ondertussem alweer bijna twee steden verder. Te veel gezien en gebeurd om op te noemen maar zal aan de hand van mijn eigen foto's (die overigens nog niet geplaatst kunnen worden) toch proberen aan te geven wat we allemaal hebben gedaan.

Vanuit Beijing hebben wij de nachttrein genomen naar Shanghai.  Mooie reis, veel te zien en leuke mensen. De Chinezen zijn nieuwsgierig en oefenen graag hun Engels. Genoeg eten en drinken aan boord en in elke trein zit een kraan met kokend water. Ik heb even eerst gevoeld. En het was inderdaad kokend, voor de nodige noodles en de thee die alle Chinezen de gehele dag bij zich dragen.

Shanghai

Dat Shanghai meer modern is blijkt uit alles. De mensen zijn aardiger, dringen al iets minder bij de metro. Voor het verkeer moet je nog steeds goed uitkijken. Maar de Chinezen beginnen naar een kapper te gaan en zich te gedragen als Westerse jongeren. Hostel simpel gevonden en afgesproken met Hans en Roos. We kregen wat commentaar dat Frank, Ame en Dana niet genoemd zijn de vorige keer. Maar uiteraard zijn we ook geweldig door Frank en Family ontvangen in Beijing. Zijn wij uit eten geweest, naar de kroeg en veel met ons nichtje gespeeld.

Met Hans en Roos naar een hutong en de stamkroeg waarna wij alweer snel (samen met een andere blonde vrouw) het middelpunt van de belangstelling waren en tientallen keren op de foto zijn gezet.

De volgende dag hebben wij de Bund bezocht, de kade van de rivier. Met de enorme skyline aan de overkant. Sommige flatgebouwen zijn 40 bij 60 appartementen. Daar kan je heel Grubbenvorst, Lotum en nog meer in kwijt. Bizar. Dierenmuseumpje geweest en weer lekker gegeten. Ook hier blijft het spotgoedkoop. We hebben met zijn 4-en en de hond met drinken erbij gegeten voor 76 kwai. Niet eens een tientje. Soms geloof je het gewoon niet. En nog niet ziek geweest van het eten! Avondmarkt afgestruind met al het eten wat je maar kan bedenken. Dierenpolitie hebben ze hier niet. Die hadden overuren gemaakt. Zie de fotos de volgende keer. Weer naar de Bund geweest voor de verlichte skyline en lekker geslapen in het zeer luxe hostel. Perfect in orde. China is gewoon schoon op straat, ze denken hier veel meer aan recycle en iedereen werkt. Al sta je maar heel de dag op een hoek in het metrostation of de honderden stratenvegers die alles opruimen. Schitterende parken tussen de hoge verbouwingen met fitnessappraten voor de oudjes die of sporten, dansen, zingen of staan te gokken bij het Mahongen. En natuurlijk de vechtsporten in de parken. En veiligheid! Je kan hier niets, straffen zijn hoog en je bent nooit alleen. Het is 24 uur per dag DRUK!

Wij zijn verder in Shanghai naar Yu Garden geweest. Voormalig complex van de hoge meneeren van vroeger. Tempel bezocht. Lekker eten tussendoor. Peoples Square gezien en het museum. Het was bizar warm. Op de foto 1 keer 41 graden gekiekt. Veel te heet maar gelukkig kwam er regen en daalde de temperatuur zelfs tot zeer aangenaam. En gelukkig maar anders hadden we helft minder gezien.

Een dag naar Hangzou geweest. Verder dan Maastricht - Groningen maar met de snelheidstrein en 300 km p/u in een uurtje. Gefietst om het meer en weer van alles bekeken.

De volgende dag de Franse concessie wandeltour gedaan en aan het einde van de dag onze twee maatpakken (ferry) en drie winterjassen (2x loes,1x ferry) opgehaald. En dat voor 400 euro in totaal. En past net in de koffer. Op de laatste dag naar het appartement geweest van Hans. Redelijk uitzicht :-). Zie fotos straks. En met 12 man gaan eten. Er waren er weer een aantal overgekomen uit Beijing en ook onze tipgever Arie (voor de pakken en jassen) was er ook weer bij. Dolle avond met twee uur eten en drinken voor 18 euro. En daarna naar twee clubs. Volgende dag met moeite naar het treinstation voor de reis naar Hong Kong. Na Loes nog even haar skills op Hans mocht uitvoeren om zijn hechting er uit te halen.

Hong Kong

Nog leukere trein. Ideaal geslapen en weer gezelligheid. Voor de zoveelste keer een Chinees de haat tegen Japanners laten vertellen en tips laten geven voor de volgende stad. In ieder geval, en dat blijkt ook, dit is het Westen, alleen dan de overtreffende trap. Luxe, alle dure winkels zijn er, alles is trendy, mensen wachten totdat je uitgestapt bent uit de metro (behalve dan de Chinese toeristen uit Beijing), alles is schoon, midlevels trappen om alle werkenden snel over de drukke straten te leiden. Auto's, de een nog mooier dan de ander. En opvallend alles Westers, geen Aziatische auto's.

Weer veel gelopen in Hong Kong, het regent soms dus heerlijk weer. Weer een enorme skyline markten en de langste kabelbaan ter wereld naar het grootste bronzen Buddha beeld. Heel Engels vanwege de kolonie tijd. Met dubbeldeck trams en Engelse straten. Een stuk makkelijker dus.

Een dag op de boot (uurtje) naar Macau geweest. Portugees en ook erg leuk om te zien.

Laatste dagen rustig aan gedaan om even bij te komen. Het is namelijk veel, erg veel. En vandaag voor de laatste keer in Hong Kong gegeten. Morgen het vliegtuig naar Hanoi. Visum voor China lukte niet (4 dagen ipv 1 dag) en een foutje in het reisschema Hong Kong - Hanoi (2 dagen ipv 1 dag) maakte het voor mij niet meer mogelijk om het vliegtuig terug te halen.

Is 2 uurtjes vliegen dus komt zeker goed. Nu slapen, is hier half 11. Fotos op een later tijdstip. Uiterlijk maandag vanuit Nederland.

Groeten Ferry en mede namens Loes!

Ps. er willen anderen op de computer dus niet nagekeken en laatste gedeelte iets meer samengevat. Haijeee! Fijne vierdaagse!

Jopie en Ben

Indrukwekkend om te lezen. We zijn benieuwd naar de foto's en de maatpakken van Ferry.

Groet en tot later.

Truus Valckx

Jeetje mina wat een geweldige indrukken doen jullie daarop zou bijna een beetje jaloers worden ( maar zal ik maar niet doen is een slechte eigenschap hahaha) En ja Loes je weet het hè meid BLOND is daar een bezienswaardigheid heel wat anders dan Blond hier!!!!Geniet nog maar optimaal van de laatste daagjes samen!!! Ferry goede vlucht terug en Loes nog héé'l véél plezier meid en pas aub heel goed op jezelf!!!! Liefs T.T.

Marcel

Iedere keer als ik die verhalen lees, krijg ik behalve trek ook zin om eens in China te gaan kijken. Het klinkt in ieder geval allemaal erg mooi en positief.

Marcel

Iets te vroeg geklikt.
Ben vanochtend met Vlinder naar de tandarts geweest, ging goed, voor de rest gaat alles goed, alleen veel verstoorde nachtrust de laatste weken door schreeuwende meiden.
Heel veel plezier verder nog.
Geniet ervan en doe voorzichtig.

Groetjes,

Marcel, Sandra en de meiden