Loes2012.reismee.nl

Vietnam en scooters

Hallo!

Hoop dat het met iedereen goed gaat?!

Dit keer een berichtje van Loes alleen, omdat ik Ferry vanochtend alweer naar het vliegveld heb moeten brengen helaas om via Moskou en Dusseldorf terug te keren naar Den Bosch...

We zijn dus goed aan gekomen in Hanoi, afgelopen woensdag 19 juli. Gek om te merken hoeveel rust en orde er kan hangen op zo'n groot vliegveld als Hong Kong.

Het vliegveld in Hanoi lijkt dan weer een stukje kleiner, maar de douane en de bagage gaat wel makkelijk daardoor!

Na even bellen met het hostel, omdat onze mail over de pick-up waarschijnlijk te laat is aangekomen, worden we netjes door een chauffeur voor het hostel afgezet. Leek ons namelijk wel een goed idee in plaats van zelf een taxi te regelen, omdat deze nog wel eens de mensen naar een ander hostel willen brengen met als excuus dat het eigenlijk geboekte hostel vol is...

De ontvangs bij het hostel is zooo vriendelijk dat het bijna onwerkelijk is. En de kamer is ook ontzettend mooi. We hadden eigenlijk een meerpersoonskamer geboekt, maar om de een of andere reden, krijgen we voor dezelfde prijs een supermooie twee persoonskamer.

Via het hostel kunnen we ook allerlei uitstapjes boeken en ik had al van meerdere mensen te horen gekregen dat Ha Long Bay, aan de oostkust, ontzettend mooi is. Past nog net in het tijdschema van Ferry om hier een dag heen te gaan en dan nog een dag in Hanoi door te brengen. Maar eerst eten! Al is de straat hier oversteken wel heel erg moeilijk door alle scooters... Het lijkt soms wel een grote sliert. En ze stoppen niet, ze ontwijken je...

Het eten zelf is ook hier weer erg lekker en supergoedkoop. Voor een paar euro heb je een hele maaltijd met een lekkere smoothie er bij.

De volgende dag gaan we naar Ha Long Bay. We zijn niet de enige die de trip geboekt hebben... Laten we zeggen dat de ruimte in het busje goed benut wordt. Maar het is het wel waard! Ha Long Bay zijn een soort rotsen in de zee die met allerlei planten en bomen begroeid zijn en er zijn ook 9 grotten. Met een kayak kun je wat dichterbij komen.

Eenmaal terug in Hanoi is het snel eten en naar bed toe. Toch wel vermoeiend, 4 uur heen en 4 uur terug met hoge temperaturen.

Zaterdag (gisteren) is het tijd om Hanoi wat meer in te gaan. Op vrijdag, toen wij dus naar Ha Long Bay waren, zou er in Vietnam namelijk nooit zo veel te doen zijn. Het is weer een complete andere stad dan de steden in China die we gezien hebben. De mensen zijn supervriendelijk, in de restaurantjes spreken ze Engels, maar het ziet er ook allemaal weer wat minder fancy uit. De mensen zitten op plastic krukjes op straat te eten en de winkeltjes zijn ook een stuk kleiner. En het zijn ook aparte winkeltjes: een aantal naast elkaar met alleen paspoppen, eentje met zadelhoezen voor de scooter enz. Maar eigenlijk heeft het ook wel weer wat.

De tempel of Literature bezocht, welke als universiteit vroeger diende. Al moet ik zeggen, hoe meer boeddhistische tempels ik zie, hoe meer ze naar mijn idee op elkaar lijken. Naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest, de flag tower. En natuurlijk weer een smoothie geprobeerd! ' s Avonds bij het centrale meer van Hanoi gegeten met alle lichtjes.

En toen was het vanochtend om 6.30 uur opstaan om Ferry naar het vliegveld te brengen. Wel een beetje gek om nu alleen in Hanoi te zijn. Maar vanavond ga ik met de nachttrein naar Sapa, in het noorden van Vietnam, waar hele mooie natuur en nog verschillende volksstammen zouden zijn. Ben benieuwd!

En dan is het woensdag 24 uur met de bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos!

Tot snel allemaal weer!

Groetjes Ferry en Loes

Ik zal Ferry vragen of hij in Nederland een aantal mooie foto's er bij kan zetten, want hier in Vietnam lukt het niet (er is iets in het programma veranderd en snap het niet helemaal natuurlijk...)

Ferry

Goed bezig! Groeten uit Moskou. Deel 1 is achter de rug. Straks laatste stukje. Veel plezier!

Remy Aarts

Hoi,

Is het goed vol te houden met de hitte (i.c. luchtvochtigheid)?
Mooi om te lezen dat de mensen zo vriendelijk zijn terwijl je tegelijkertijd wel alert bent op dingen die minder goed kunnen gaan (taxichauffeur en het verkeerde hotel).

Groet vanuit een niet zo zomers Venray en op naar Laos.

R.

Marcel

Moet zeggen dat die reisverslagen enorm positief blijven. Dat is fijn om te horen. Zag Ferry trouwens nog zijn oude scooter daar rijden?

Groetjes en veel plezier,

Marcel

Line

Ha Loessie! Klinkt allemaal fantastische :) Hoop dat je een leuke tijd verder hebt! Veel liefs vanuit Firenze

Tiara Tours